نماینده ولی فقیه در مازندران با بیان اینکه چرا قانون تملیک اجرایی نمی‌شود، تصریح کرد: ما هم در بلدبودن و کاربلدی مشکل داریم و هم در جریانات اداری خیلی مشکل داریم.
کد خبر: ۱۰۱۱۷۱۷
تاریخ انتشار: ۰۴ آذر ۱۴۰۰ - ۱۷:۴۰ 25 November 2021

به گزارش تابناک مازندران، آیت‌الله محمدباقر محمدی لائینی امروز در دیدار معاون وزیر کار و رئیس سازمان فنی و حرفه‌ای و هئیت همراه اظهار داشت: دانستن و مهارت برای رشد یک کشور لازم و در عین حال مکمل یکدیگر هستند. دستگاه‌های تعلیم و تربیت به دانستن توجه می‌کنند و خیلی با مهارت کار ندارند.

وی افزود: یادگیری‌های علمی ما باید پیوست مهارتی داشته باشند و اینگونه نباشد که یک فارغ التحصیل دانشگاهی توانایی انجام کاری را نداشته باشد. مهارت‌های ما نیز باید دوره‌های تکمیلی داشته باشد.

نماینده ولی فقيه در مازندران ادامه داد: دو مرکز یاددهی تئوری و مهارت‌آموزی عملی باید با یکدیگر در ارتباط باشند. دانستن تئوری و نظری و مهارت‌آموزی و انجام کارهای عملی هر دو نیاز است.

محمدی لائینی با طرح این پرسش که چه باید کرد که اقبال عمومی جامعه به سمت مهارت‌آموزی افزایش یابد، گفت: علی‌رغم اینکه خیلی‌ها می‌دانند که علم تئوری و نظری به تنهایی کافی نیست اما اقبال عمومی جامعه به سمت رشته‌های نظری بیشتر است و باید در این زمینه فرهنگ‌سازی شود.

وی با بیان اينکه یکی از اقدامات مهمی که در حوزه مهارت‌آموزی باید به آن توجه شود، موضوع مهارت‌آموزی براساس اقلیم و زیست‌بوم یک منطقه است، گفت: به‌طور مثال مازندران در بخش‌های مختلف کشاورزی، گردشگری، دامداری و صنعت توانمندی‌های قابل توجهی دارد که آموزش‌ها باید بر این اساس ارائه شود.

امام جمعه مرکز استان گفت: مهارت دادن یک چیز است اما مهارت جهت‌دار مطابق با فرهنگ و ارزش‌های اعتقادی ما باشد یک چیز دیگر است. به‌طور مثال آموزش خیاطی داده می‌شود اما از این خیاطی می‌روند به دنبال تولید البسه جلف و برخلاف ارزش‌های ما، پس این نوع مهارت باید پیوست فرهنگی و اعتقادی داشته باشد.

نماینده ولی فقيه در مازندران با اشاره به اینکه در ادارات نیز به‌همین‌ گونه، مهارت‌ها باید بر محور اخلاق، وجدان و انسانیت باشد، تصریح کرد: بیش از ۴۲۰ هزار تن نهاد‌های دامی "جو" در بندر امیرآباد پوسید و اکنون مصرف آن برای حیوانات نیز ممنوع شده است در حالی‌که دامداران ما دام‌های مولد خود را برای ذبح تحویل کشتارگاه‌ها می‌دهند و می‌فروشند. دام‌های ما از گرسنگی می‌پوسند، دام‌های ما از نخوردن دارند می‌پوسند.

محمدی لائینی با طرح این پرسش که خلاء مهارتی وجود دارد که قادر به اتصال این دو حوزه نیست، گفت: بخشی از این مشکل مربوط به اخلاق، وجدان و ایمان بوده و بخشی مربوط به قانون و مقررات است. به فرض اینکه وارد کننده تعهدات ارزی خود را از دولت نگرفته، آیا باید آنقدر در انبار بماند تا پوسیده شود.

وی با طرح این پرسش چرا قانون تملیک اجرایی نمی‌شود، تصریح کرد: ما هم در بلدبودن و کاربلدی مشکل داریم و هم در جریانات اداری خیلی مشکل داریم.

نماینده ولي فقيه در مازندران گفت: فلسفه مناطق آزاد روان‌سازی صادرات بوده است اما به دروازه واردات تبدیل شده‌اند.

محمدي لائینی تصریح کرد: بانک‌ها بنگاه‌دار شدند، بانک‌ها از بزرگترین عوامل رکود تولید هستند، هزاران صنایع را زمین زدند. و تملیک کردند.

وی با طرح این پرسش که چه کسی باید به بانک‌ها مهارت وجدان بیاموزد، گفت: تمام وام‌ها به اسم وام بوده بلکه سرمایه‌گذاری از سوی بانک‌ها است. مهارت یک بانکداری روان باید آموزش داده شود.

امام جمعه مرکز استان با بیان اينکه مهارت یک ضرورت زندگی است، ادامه داد: نیروی انسانی بزرگترین عامل پیشرفت است. نیروی انسانی بیسواد فایده‌ای ندارد. باید از آمار و ارقام فاصله بگیریم. باید مهارت به‌صورت کلاس برتر از دانشگاه به جوانان بیاموزیم.

محمدی لائینی تاکید کرد: مهارت‌های ما باید پیوست فرهنگی و اخلاقی داشته باشد و زمینه‌های اشتغال متناسب با مهارت ایجاد شود و تسهیلات نیز متناسب با نیاز مهارت‌آموز اعطا شود.

وی با بيان اينکه به شرط‌های لازم توجه می‌شود اما باید به شرط‌های کافی توجه شود، گفت: همان‌طور که بالاترین رتبه تولید علم را داریم همان‌طور بالاترین رتبه کف خیابان را داریم.

نماینده ولی فقيه در مازندران با اشاره به اینکه باید بنشینیم و ببینیم گره‌های اصلی ما چی و کجا است. این نیز یک مهارت است، یادآور شد: چرا در حوزه اقتصاد مشکل داریم، باید ببینیم گره‌ کار کجا است، این یک مهارت است.

انتهای پیام/ر

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار