اخبار انتظامی استان مازندران از سوی معاونت انتظامی استان مازندران در اختیار خبرنگار تابناک قرار می گیرد .
کد خبر: ۱۰۱۰۸۱۴
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۴۰۰ - ۲۳:۴۲ 21 November 2021

به گزارش تابناک مازندران،، اخبار انتظامی استان مازندران در مورخه  30/8/1400 تقدیم حضور می گردد.
----------------
پیام تبریک فرمانده انتظامی استان مازندران به مناسبت هفته بسیج
 
فرمانده انتظامی استان مازندران در پیامی هفته بسیج را به ملت شریف ایران اسلامی، بسیجیان و تلاشگران عرصه علم، ایثار و سازندگی تبریک گفت 
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری پلیس، در متن پیام سردار مرتضی میرزایی آمده است :
بسم الله الرحمن الرحیم
بسیج یکی از برکات انقلاب و از پدیده های بسیار شگفت آور انقلاب اسلامی است که امام خمینی(ره) با دید الهی خود و با حکمتی که خدای متعال به او ارزانی کرده بود، برای کشور و ملت و انقلاب ما به یادگار گذاشت.
5 آذر ماه سال 58 سالروز فرمان تاریخی رهبر کبیر انقلاب اسلامی ایران حضرت امام خمینی (ره) مبنی بر تشکیل ارتش بیست میلونی که زمینه ساز تشکیل سازمانی مردمی وپر افتخار وحماسه ساز در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است بر همگان مبارک باد.
فرمایشات حضرت امام خمینی (ره) در تاسیس بسیج باعث شد که جوانان با ایمان وپر شور این آب وخاک با تمام وجود وبا رشادتهای وصف ناپذیر در دفاع از میهن اسلامی تمامی سختی ها وناملایمات را به جان خریده وبا شجاعتی بی نظیر در مقابل تهاجم نظامی استکبار جهانی در طول هشت سال دفاع مقدس با فدا نمودن با ارزش ترین موهبت الهی خود که همان جان خود می باشد صفحه بی بدیلی را در تاریخ سراسر افتخار اسلام وکشور رقم زنند که این شجره طیبه تا به امروز با جوانان برومندش پله های پر افتخار علم و فناوری را در تمامی عرصه ها از جمله قله های پر افتخار دانش هسته ای را فتح نمودند که سر بلندی وسرافرازی ملت بزرگ ایران را در بر داشته وهمچنان دارد .
هفته بسیج در حقیقت فرصت و بهانه‌ای برای زنده نگه داشتن ارزش ها و روحیه بسیجی در آحاد ملت، مخصوصاً جوانان پرشور و مدافعان عاشقی است که صادقانه برای آبادانی کشور تلاش کردند و در این راه حتی از نثار جان خود نیز دریغ نکردند.
اینجانب ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان هشت سال دفاع مقدس، هفته گرامیداشت مقام بسیج و بسیجی را حضور بسیجیان دریادل و همکاران محترم تبریک و تهنیت عرض نموده و از خداوند قادر و متعال عزت و سرافرازی همه بسیجیان عزیز و مخلص را مسئلت می نمایم.
فرمانده انتظامی استان مازندران
سرتیپ دوم پاسدار  مرتضی میرزایی
----------------
تیراندازی منجر به قتل در میاندورود
 
فرمانده انتظامی شهرستان میاندورود از وقوع نزاع و درگیری منجر به تیراندازی و قتل در یکی از روستاهای حومه این شهرستان خبر داد 
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری پلیس، سرهنگ مجید باقری جامخانه در تشریح این خبر گفت: در پي اعلام مرکز فوريت هاي پلیسی 110 مبني بر وقوع نزاع و درگيري خانوادگي منجر به تیراندازی و قتل در یکی از روستاهای شهرستان میاندورود، بلافاصله ماموران انتظامي براي بررسي موضوع به محل حادثه اعزام شدند.
وي افزود: ماموران با حضور در محل حادثه در بررسی های اولیه دریافتند، اعضای یک خانواده به دلیل نامعلومی با یکدیگر درگیر که در نتیجه مردی 55 ساله از اعضای این خانواده ( برادر ) در یک اقدام جنون آمیز با اسلحه شکاری به سمت خواهرانش تیراندازی کرد.
فرمانده انتظامی شهرستان میاندورود تصریح کرد: در این حادثه یکی از طرفین دعوا به علت اصابت گلوله ساچمه ای در دم جان باخت و دو نفر دیگر به شدت مصدوم که با حضور عوامل اورژانس به مراکز درمانی منتقل که در ادامه یکی از مصدومان بدلیل شدت جراحات وارده فوت کرد
سرهنگ باقری از دستگیری متهم به قتل و کشف سلاح در صحنه جرم با حضور به موقع پلیس خبر داد و افزود: متهم که پس از ارتکاب جرم، دچار شوک و حمله قلبی شده بود پس از انتقال به مرکز درمانی و بهبودی نسبی در تحقیقات اولیه پلیس به جرم خود مبنی بر قتل خواهرش به علت اختلافات خانوادگی اعتراف کرد.
فرمانده انتظامی شهرستان میاندورود با اشاره به تشکیل پرونده قضائی از ادامه روند بررسی های قضایی و انتظامی در این خصوص خبر داد.
-----------------
دیدار رئیس هیئت فوتبال استان با معاون اجتماعی انتظامی مازندران
رحیم درزی خلردی رئیس جدید هیئت فوتبال استان مازندران با حضور در معاونت اجتماعی فرماندهی با سرهنگ سید جعفر ساداتی دیدار و گفتو کرد 
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری پلیس، رئیس جدید هیئت فوتبال استان مازندران در این دیدار در خصوص برقرار نظم و امنیت مسابقات فوتبال در سطح استانی و لیگ برتر به تبادل نظر پرداختند.
رحیم درزی خلردی در این نشست بر گسترش زمینه های برقراری نظم و امنیت ورزشگاهها و همکاری با پلیس تاکید کرد.
 
دستگیری 23 سارق در طرح امنیت محله محور نور
معاون عملیات فرماندهی انتظامی استان مازندران از دستگیری 23 سارق سابقه دار در طرح امنیت محله محورخبر داد 
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری پلیس، سرهنگ نعمت اله آزادی در تشریح این خبر، گفت: به منظور برقراری نظم و امنیت عمومی ، مقابله با عاملان افیونی، سارقان و برهم زنندگان نظم و امنیت عمومی طرح عملیاتی امنیت محله محور در این شهرستان به اجرا در آمد .
وی افزود: در اجرای این طرح پس از تشکیل تیم های اطلاعاتی، ماموران موفق به شناسایی و دستگیری23 نفر از سارقان سابقه دار و 5 نفر توزیع کننده مواد مخدر در این شهرستان شدند.
معاون عملیات فرماندهی انتظامی استان مازندران با اشاره به اینکه از دیگر توفیقات این طرح کشف و توقیف 5 دستگاه خودرو تحت تعقیب بوده است، از شهروندان خواست: در صورت مشاهده هرگونه موارد مشكوك موضوع را سريعاً از طریق سامانه110 به مركز فوريت هاي پليسي اطلاع دهند.
----------------
رفع تصرف 17 هزار متر اراضی ملی در رامسر
فرمانده انتظامي شهرستان رامسر از رفع تصرف 17هزار مترمربع از اراضی ملی به ارزشی بالغ بر 170 ميليارد ريال در اين شهرستان خبر داد 
به گزارش خبرنگار پايگاه خبري پليس، سرهنگ سید جلیل نبوی با اعلام این خبر اظهار داشت: در پي شکايت اداره حقوقی منابع طبیعی مبنی بر تصرف غیرقانونی ارضی ملی در شهرستان رامسر، موضوع به صورت ویژه در دستور کار پلیس آگاهی قرار گرفت.
وی افزود: ماموران اداره مبارزه با جرائم اقتصادی پلیس آگاهی با کار تخصصی و تحقیقات گسترده اطلاعاتی فردی که بصورت غیر قانونی 17هزار متر از اراضی ملی را به نفع خود تصرف کرده بود را شناسایی و با هماهنگی مرجع قضائی دستگیر شد.
فرمانده انتظامی رامسر با اشاره به آزادسازی زمین تصرف شده با حضور ماموران، تصريح كرد: برابر اعلام كارشناسان ارزش زمین های رها سازی شده از چنگ متهم بالغ بر 170 ميليارد ريال برآورد شده است.
سرهنگ نبوی با اشاره به عزم راسخ پلیس و دستگاه قضائی در برخورد با پدیده زمین خواری و تصرف اراضی ملی، خاطرنشان کرد: متهم پس از تشکیل پرونده به مرجع قضائی معرفی شد.
----------------
کشف تجهیزات تولید ارز دیجیتال در بابلسر
فرمانده انتظامی شهرستان بابلسر از کشف3 دستگاه تولید ارز دیجیتال به ارزش 750 میلیون ریال در این شهرستان خبر داد 
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری پلیس، سرهنگ حسین زارع گفت: به منظور جلوگیری از قاچاق کالا و ارز و برخورد با مفسدان اقتصادی، طرح تشدید مبارزه با قاچاق کالا به عنوان یکی از اولویت های پلیس در دستور کار ماموران قرار گرفت.
وی افزود: در اجرای این طرح، ماموران پلیس آگاهی با انجام اقدامات اطلاعاتی موفق به شناسایی یکی از مخلان امنیت اقتصادی در این شهرستان شدند.
فرمانده انتظامی شهرستان بابلسر، تصریح کرد: ماموران در عملیاتی غافلگیرانه متهم را که با مقاصد سودجویانه اقدام به نصب دستگاه های تولید ارز دیجیتال کرده بود، شناسایی و دستگیر کردند.
سرهنگ زارع از کشف 3 ماینر قاچاق به همراه متعلقات آن در بازرسی از محل مورد نظر خبر داد و اظهار داشت: برابر نظر کارشناسان ارزش تجهیزات کشف شده بالغ بر 750 میلیون ريال برآورد شده است.
فرمانده انتظامی بابلسر خاطرنشان کرد: قطعا چنین اقدام مجرمانه ی غیرمجاز، موجب افزایش مصرف و قطعی برق و نارضایتی شهروندان خواهد شد، شایسته است شهروندان گرامی نسبت به این نوع موارد مشکوک، حساس تر بوده و مراتب را از طریق تلفن 110 به مرکز فوریت های پلیسی اعلام تا اقدامات لازم از سوی ماموران انجام پذیرد.
----------------------
دستگيري سارق موتورسيکلت و اماکن خصوصی در سیمرغ 
فرمانده انتظامي شهرستان سیمرغ از شناسايي و دستگيري سارق موتورسيکلت و 2 سارق اماکن خصوصی و باغات با 4 فقره سرقت در اين شهرستان خبر داد 
به گزارش خبرنگار پايگاه خبري پليس، سرهنگ حسین اسدی در تشریح این خبر، گفت: در پي وقوع چندين سرقت در سیمرغ، شناسايي سارق يا سارقان در دستور كار کاراگاهان پليس آگاهي اين شهرستان قرار گرفت.
وي افزود: ماموران با انجام تحقيقات گسترده پليسي و تقويت گشت هاي انتظامي و با استفاده از دوربين هاي مداربسته، 3 سارق حرفه اي را شناسايي و با هماهنگی قضائی در اقدامي عملياتي آنان را در مخفيگاهشان دستگير کردند .
فرمانده انتظامي سیمرغ با اشاره به اینکه سارقان در بازجويي هاي صورت گرفته تاکنون به 3 فقره سرقت اماکن خصوصی و یک دستگاه موتور سیکلت در شهرستان سیمرغ اعتراف کردند، تصريح کرد: متهمان پس از تشكيل پرونده و بازسازي صحنه هاي سرقت جهت سير مراحل قانوني به مرجع قضائي معرفي و با صدور حکم قضائي روانه زندان شدند.
سرهنگ اسدی در  خاتمه با اشاره به اينكه طرح هاي مبارزه با انواع سرقت ها با جديت بيشتر ادامه خواهد يافت گفت: شهروندان ضمن توجه به هشدارهای پلیسی و دقت در نگهداری از اموال خود و به ویژه موتورسیکلت ها که اغلب بدون قفل و حفاظ در ساعات مختلف شبانه روز در معابر و خیابانهای شهر رها می گردند، زمینه وقوع سرقت را کاهش دهند و موارد مشکوک را به مركز فوريتهاي پليس 110 اعلام کنند.
----------------
دستگیری 10سارق و مالخر حرفه ای اموال مسروقه در جویبار
فرمانده انتظامي شهرستان جویبار از دستگیری 10سارق و مالخر حرفه ای اموال مسروقه و کشف 14فقره سرقت در اجرای طرح ارتقاء امنیت اجتماعی خبر داد 
به گزارش خبرگزاری پايگاه خبري پليس، سرهنگ غلامرضا جعفری در تشریح این خبر بیان داشت: به منظور برقراری نظم و امنیت عمومی و برخورد با ناهنجاری های اجتماعی، طرح ارتقاء امنیت اجتماعی در دستور کار ماموران قرار گرفت.
وی با اشاره به انجام اقدامات اطلاعاتی و پلیسی، افزود: ماموران پس از شناسایی مناطق جرم خیز و مخفیگاه سارقان سابقه دار پس از هماهنگی با مرجع قضائی در اقداماتی غافلگیرانه10 سارق و مالخر حرفه ای اموال مسروقه را دستگیر کردند.
فرمانده انتظامی جویبار تصریح کرد: متهمان در بازجویی ها به 14فقره سرقت اعتراف کردند .و 697 گرم انواع موادمخدر در این طرح کشف و 8 موتورسیکلت و 11 خودرو را به دلیل عدم رعایت قوانین و مقررات رانندگی ، نداشتن مدارک شناسایی، تخلفات حادثه ساز و ایجاد مزاحمت توقیف کردند.
سرهنگ جعفری در خاتمه از شهروندان خواست: در صورت مشاهده و برخورد با هرگونه رفتار مشکوک توسط افراد فرصت طلب و قانون گريز، موضوع را در اسرع وقت به پلیس اطلاع دهند.
----------------
کاهش آسيب هاي اجتماعي در سايه تعامل علمي دانشگاه و پليس /نيروي انتظامي خط مقدم برخورد با ناهنجاري های اجتماعي
فرمانده انتظامي شهرستان ساری در نشست تعاملي با معاون دانشگاه آزاد مازندران،کاهش آسيب هاي اجتماعي را در سايه تعامل علمي دانشگاه و پليس دانست 
به گزارش خبرنگار پايگاه خبري پليس، سرهنگ عبدااله حسن زاده در دیدار با مسئولان دانشگاه آزاد اسلامي استان هدف اصلي از برگزاري اين جلسات را افزايش تعامل و توسعه سطح همكاري مجموعه دانشگاه و پليس براي استفاده از ظرفيت هاي موجود در راستاي تبادل اطلاعات و كاهش آسيب هاي اجتماعي برشمرد.
فرمانده انتظامي شهرستان ساری تصریح کرد: ارتقاء امنيت اجتماعي بصورت علمي و استفاده از راهکارهاي نوين، در جامعه در گرو تعامل متقابل مراکز علمي و پليس مي باشد.
سرهنگ حسن زاده خاطرنشان کرد: مشارکت دانشگاه و پليس در آگاهي بخشي و اطلاع رساني به اقشار مختلف مردم در جامعه، موجب کاهش چشمگير آسيب ها و ناهنجاريهاي اجتماعي خواهد شد.
* نيروي انتظامي خط مقدم برخورد با ناهنجاري ها اجتماعي
در ادامه اين نشست، معاون دانشگاه آزاد استان مازندران، نيروي انتظامي را خط مقدم برخورد با ناهنجاري ها اجتماعي دانست و گفت: نظر به رشد و پيشرفت جوامع و لزوم آگاهسازي اقشار مختلف مردم از شيوه و شگردهاي پيچيده جرائم در موضوعات متفاوت، نقش نيروي انتظامي بيش از هر زمانی پر رنگ تر میباشد.
دکتر صالحی با تقدير از عملکرد پليس در ابعاد امنيتي، اجتماعي و فرهنگي در سطح شهرستان ، امنيت را زير ساخت توسعه علمي و صنعتي هر كشور دانست و با اشاره به آسيب هاي اجتماعي نوظهور در جامعه و دانشگاه، خواستار تعامل و هم فكري براي مقابله با آنها شد.
--------------------
کشف 6 فقره سرقت سیم برق در گلوگاه
فرمانده انتظامی شهرستان گلوگاه از دستگيري سارق سیم برق و کشف 6 فقره سرقت خبر داد 
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری پلیس،سرهنگ محمودکلوانی در تشریح این خبر اظهار داشت: پس از وقوع چند فقره سرقت سیم برق و تماس هاي شهروندان با مرکز پليس 110 موضوع به صورت ويژه در دستور کار ماموران قرار گرفت.
وي افزود: با فعال شدن گشت هاي شبانه در نقاط کور و جرم خيز، سارق شناسايي و تحت کنترل ويژه پليس قرار گرفت.
فرمانده انتظامی شهرستان گلوگاه تصریح کرد: ماموران در يک عمليات پليسي با هماهنگی قضائی، سارق را در مخفيگاهش دستگير و در تحقيقات اوليه به 6 فقره سرقت سیم برق اعتراف کرد.
سرهنگ کلوانی با اشاره به اینکه قيمت بالاي مس انگيزه اين متهمان، براي سرقت کابل هاي برق بوده است از مردم خواست در صورت مشاهده هرگونه موارد مشکوک را از طریق تلفن110 به مرکز فوریت های پلیسی اطلاع دهند..
------------------
------------------------------
تاثیر اقتصاد بر امنیت و احساس امنیت در جامعه
برآورد مدل های مختلف نشان داد که مشکلات اقتصادی مانند بیکاری، تورم، فقر و نابرابری درآمدی، احتمال وقوع جرم توسط افراد جامعه را به طور معنا داری افزایش می دهد 
احساس امنيت اجتماعي از موقعيت و جايگاه برجسته اي در برنامه ريزي هاي کشوري برخوردار است که دست يابي و پايدار سازي آن نيازمند مقدمات و زمينه هاي پيچيده اي بوده و آسيب پذيري يا زوال آن نيز، معلول زمينه ها و عوامل متفاوتي است.
احساس امنيت اجتماعي به سه بعد امنيت جاني، امنيت مالي و امنيت سياسي تقسم شده و تاثير برخي عناصر حوزه هاي اجتماعي و اقتصادي زندگي افراد بر آن، مورد بررسي قرار گرفته است.
اقتصاد از مهمترین مولفه های تاثیرگذار بر امنیت و احساس امنیت است. امنیت نیز، اساسی ترین نیاز بشری و بستر توسعه پایدار در تمامی ابعاد است. لیکن تامین امنیت کاری بس دشوار است چرا که عوامل متعددی هستند که امنیت جامعه را به خطر می اندازند و یکی از مهمترین آنها بیکاری، تورم ، فقر و بی ثباتی اقتصادی است.
اگر اشتغال در جامعه وجود نداشته باشد افراد از قانون اطاعت نمی کنند؛ لذا ناامنی جامعه را در برخواهد گرفت. در زمان هایی که نرخ بیکاری زیاد است، فرد فرصت کسب درآمد قانونی را از دست می دهد، پس هزینه ارتکاب جرم در مقابل منافع آن کمتر می شود که همین امر باعث افزایش ارتکاب جرم می شود.
بیکاری علاوه بر گسترش فقر و اعتیاد، قانون شکنی و بزهکاری را در نسل جوان گسترش می دهد و امنیت انسانی و اجتماعی را به خطر می اندازد. بیکاری شوق زندگانی را از فرد می ستاند و قدرت اراده او را تضعیف می کند، این پدیده اجتماعی باعث افسردگی روحی- روانی جوانان خواهد شد.
برآورد مدل های مختلف نشان داد که مشکلات اقتصادی مانند بیکاری، تورم، فقر و نابرابری درآمدی، احتمال وقوع جرم توسط افراد جامعه را به طور معنا داری افزایش می دهد.
اگر دقتی در پژوهش های انجام شده در خصوص مسائل اجتماعی کشور داشته باشیم به خوبی می توان به این نتیجه رسید که بیکاری عامل مهم در وقوع انواع جرم است.
همچنین تورم از طرق مختلفی مانند کاهش قدرت خرید مردم، ایجاد اختلاف و تضاد طبقاتی موجب روی آوردن افراد به سمت ارتکاب جرم شود.
افراد جامعه هنگامی‌ که احساس کنند در شرایط ناعادلانه قرار دارد، دست به اعمالی می زنند که در خلال آن بتوانند خود را نشان دهند و برای دستیابی به حقی که برای آنان در نظر گرفته نشده، به سوی جرم کشیده می شوند.
وجود عدم شفافیت های گسترده در فضای اقتصادی جوامع، قوانین موازی و بیش از حد، عدم کنترل فساد موجب گسترش ارتکاب جرم توسط شهروندان یک جامعه می شود.
در راستای شناسایی عوامل تحریک‌ کننده افراد در جامعه به سمت جرم و جنایت می تواند مسیر مناسبی را برای مسئولان، برنامه ریزان و سیاستگذاران به ویژه مسئولین قوه قضاییه جهت برنامه ریزی برای کاهش این هنجارهای اجتماعی در جامعه نشان دهد.
بحران های اقتصادی، ضعف قدرت مالی و اقتصادی، فقر و پیچیدگی زندگی ناشی از بیکاری می تواند انحرافات اجتماعی را موجب شود، افزایش بیکاری مخصوصاً در قشر جوان، ارزش های فرهنگی جامعه را به نابودی می‌کشاند و در دراز مدت باعث به وجود آمدن انواع آسیب های اجتماعی می شود که هم به صورت فردی و هم به صورت اجتماعی در شخص بیکار بروز می کند.
فردی که دچار آسیب اجتماعی است از یک‌ سو از لحاظ روانی احساس حقارت می‌کند و از جامعه طلبکار می شود و از سوی دیگر چون جامعه را مسئول محرومیت خود می پندارد، نوعی احساس انتقام‌ کشی در او پرورش می یابد. بدین ترتیب کوشش او برای فقرزدایی چه بسا در مجاری غیرقانونی و ضداجتماعی افتاده به سرقت و جنایت کشیده می شود.
بر اساس بررسی ها و تحقیقات صورت گرفته، اغلب اشخاصی که مرتکب جرایم بخصوص جرائم خشن شده و یا به مفهوم عامیانه از آنها به عنوان اراذل و اوباش یاد می شود، افرادی هستند که درگیر آسیب های اجتماعی ناشی از مسائل اقتصادی و دچار اختلالات روحی و روانی هستند.
بدون ‌شک حبس و برخوردهای بدون اغماض با مرتکبان جرایم خشن ضروری و نوعی اقدام پیشگیرانه نسبت به این افراد است، اما صرفاً اقدامات قهری موجب اصلاح و باز اجتماعی این افراد نخواهد شد و گاهاً می تواند موجب تشدید رفتار آنها نیز شود و باید در وهله اول زمینه وقوع جرایم خشن توسط این افراد، ریشه‌یابی شود تا بتوان زمینه های وقوع جرایم را مرتفع کرد.
رشد اقتصادي و توسعه در همه زمينه ها كليد پاسخگويي به بسياري نيازهاي شهروندان از جمله جوانان جوياي كار است. تنها جامعه اي مولد، داراي رشد اقتصادي و به دور از فقر مي تواند براي دفاع از خود و استقرار امنيت در سطح اجتماعي و ملي آمادگي داشته باشد.
به همين علت يكي از ابعاد اصلي و انكار ناپذير تأمين امنيت اجتماعي بشر در قالب نيازهايي محدود مي شود كه زيربناي اصلي آنها اقتصاد است تا دغدغه احساسي افراد براي برقراري آرامش و امنيت حل شود.
بنابراين، براي افزايش سرانه امنيت و كاهش بزه و جرم در جامعه قدم نخست برنامه ريزي و استفاده مناسب از امكانات است.
نگارنده: سرهنگ سید جعفر ساداتی معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی مازندران
------------------------

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار