آیت‌الله محمدباقر محمدی‌لائینی در این جلسه، با تاکید بر تدوین سریع طرح جامع گردشگری در استان سریع‌تر، اظهار کرد: طی سه سال اخیر کم‌کاری‌هایی انجام شده که انتظار می‌رود در این مدت مسائل جدی گرفته شود.
کد خبر: ۱۰۰۷۳۲۹
تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۲ 07 November 2021

به گزارش تابناک مازندران، دبیرخانه جشنواره هنری گردشگری چلچلا، نشست هم‌اندیشی مجمع نمایندگان مازندران در مجلس شورای اسلامی با محوریت رویداد بین‌المللی ۲۰۲۲ ساری از صبح امروز در سالن میراث فرهنگی و گردشگری مازندران برگزار شد، در این نشست نمایندگان مازندران به برخی ظرفیت‌ها و چالش‌های حوزه گردشگری مازندران اشاره کرده و از پوستر نخستین جشواره هنری گردشگری چلچلا رونمایی شد.

*
آیت‌الله محمدباقر محمدی‌لائینی در این جلسه، با تاکید بر تدوین سریع طرح جامع گردشگری در استان سریع‌تر، اظهار کرد: طی سه سال اخیر کم‌کاری‌هایی انجام شده که انتظار می‌رود در این مدت مسائل جدی گرفته شود.
نماینده ولی فقیه در استان مازندران خواستار استفاده از همه ظرفیت‌ها برای میزبانی مراسم گردشگری ۲۰۲۲ شد و بیان کرد: کشور ما و استان مازندران ظرفیت بسیار مناسبی در حوزه گردشگری دارد و از این ظرفیت برای توسعه استان باید به خوبی استفاده شود.
وی در ادامه خواستار بهسازی و بازسازی آثار تاریخی استان مازندران شد و گفت: امکان ایجاد این جایگاه‌ها وجود ندارد، با کم‌توجهی به آثار میراثی دست‌کم جلوی تخریب این آثار گرفته شود.
**
غلامرضا شریعتی رئیس مجمع نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه اظهار کرد: باید از این ظرفیت برای معرفی جامع و کامل استان مازندران به خوبی استفاده شود.
وی با اعلام اینکه موقعیت مازندران با دیگر استان‌های دیگری که کشور در گذشته معرفی شده بسیار متفاوت است،افزود: آثار تاریخی استان بسیار بیشتر از سایر نقاط کشور است، باید از همه ظرفیت‌ها به بهترین نحو استفاده شود.
نماینده مردم شرق استان مازندران، ادامه داد: برای اجرای برنامه مناسب نیاز به همراهی و همه جانبه مدیران استانی و ملی است.
رئیس مجمع نمایندگان مجلس شورای اسلامی در حاشیه رونمایی از پوستر جشنواره هنری و گردشگری چلچلا عنوان کرد: اردوی راهیان نور جنگل از اقدامات خوب سازمان اردویی، راهیان نور و گردشگری سپاه کربلا است چرا که رزمندگان مازندران در حوزه حفظ امنیت استان زحمت بسیاری کشیده و شهدای بسیاری را تقدیم کردند.
وی ادامه داد: لازم است به بحث گردشگری جنگل توجه ویژه شود و ما هم در این مسیر حتما حمایت می‌کنیم.
**
محمد عباسپور در ادامه این جلسه اظهار کرد: در راستای بحث ساری پایتخت گردشگری 2022، سپاه کربلا با همه زیرساخت‌هایی که در اختیار دارد کمک خواهد کرد.
مسئول سازمان اردویی، راهیان نور و گردشگری سپاه کربلا با اشاره به اینکه جشنواره هنری و گردشگری چلچلا در راستای بحث گفتمان مقام معظم رهبری در گام دوم انقلاب است، تصریح کرد: حضرت آقا بحث گردشگری را یکی از ظرفیت‌های مقابله با تحریم‌های دشمن می‌دانند که به دنبال خشن نشان داده چهره جمهوری اسلامی در جهان هستند.
وی در ادامه با بیان اینکه گردشگری تعالی بخش یکی از برنامه‌های ما در این حوزه است، عنوان کرد: باید از ظرفیت علما، مشاهیر، امام‌زاده‌ها، مقبره شهدا و روایدادهای تاریخی که در استان داریم استفاده کرد که این برنامه درگردشگری تعالی بخش پیگیری می‌شود.
عباسپور با اشاره به اینکه قرار است با استفاده از ظرفیت ریلی استان راه‌اندازی تور گردشگری جنگل را با محوریت اتفاقات سال 60 داشته باشیم، اظهار کرد: این برنامه با همان مدل راهیان نور جنوب اجرایی می‌شود.
وی در پایان گفت: یکی از اهداف جشنواره هنری گردشگری چلچلا معرفی آثار فاخر و کمک به بحث محتوایی «ساری پایتخت گردشگری کشورهای عضو اکو سال 2022» است.

**زیرساخت‌های توسعه گردشگری مازندران فراهم نیست
ولی‌الله فرزانه نماینده مردم نور و محمودآباد در مجلس شورای اسلامی، اظهار کرد: در استان مازندران هر شهر یک جاذبه دیدنی و میراث فرهنگی دارد.
وی با اعلام اینکه زیرساخت‌ها در استان مازندران برای توسعه فعالیت گردشگری باید فراهم شود، تصریح کرد: از ظرفیت‌های گردشگری استان برای کسب درآمد استفاده نمی‌شود که این موضوعات جز ضعف‌های استان است.

** هدف‌گذاری برای کسب درآمد پایدار در کشور
کمال علیپور عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، در این جلسه، اظهار کرد: چند سالی است که از تک بعدی بودن اقتصادی کشور فاصله می‌گیریم و به سمت درآمدهای پایدار دیگری حرکت می‌کنیم.
وی با اعلام اینکه کشور نیاز به درآمد پایدار در سایر حوزه‌ها دارد، افزود: ایران پنجمین کشور گردشگری دنیا و دهمین کشور باستانی جهان باشیم اما ده و نیم میلیون دلار درآمد داشته باشیم.

** ظرفیت‌های مغفول مانده اقتصادی کشور
محسنی نماینده مردم نوشهر، چالوس و کلاردشت در مجلس شورای با اعلام اینکه نفت به عنوان فرصت برای کشور به مثابه تهدید دیدیم، گفت: در چند دهه گذشته نتوانستیم به سایر ظرفیت‌ها توجه کنیم.
وی ادامه داد: اگر مجلس به این فکر افتاده که به سایر حوزه‌ها توجه کند به دلیل تحریم‌ها بوده است.
محسنی‌بند‌پی با اشاره به ظرفیت‌های بندری، فرودگاهی، نزدیکی به تهران، گفت: اگر از این ظرفیت‌ها استفاده شود، به تنهای می‌تواند نیازهای کشور را پاسخ دهد.
وی ادامه داد: آنچه که بیش از همه به آن نیاز داریم تغییر در نگرش مسئوولان و باور به تغییر در روند درآمدزائی کشور است.

** مظلومیت توسعه گردشگری در کشور
نماینده مردم ساری و میاندورود در مجلس شورای اسلامی با اعلام اینکه گردشگری در کشور مظلوم شده است،در ارتباط با محوریت رویداد بین‌المللی ۲۰۲۲ ساری، اظهار کرد: دبیرخانه در اختیار استانداری مازندران قرار گیرد همه ظرفیت‌های استان در این حوزه باید پای کار باشند.
منصورعلی زارعی با اعلام اینکه آنچه که در حوزه گردشگری به آن توجه می‌شود، نگاه‌ها به سمت میراث هدایت، شده است، افزود: ظرفیت مازندران بوم گردی و طبیعت‌گردی دارد، برای جذب گردشگر خارجی و داخلی از ابتدای سال ۱۴۰۱ تورهای گردشگری حرفه‌ای را راه‌اندازی کنیم.
نماینده مردم ساری و میاندورود در مجلس شورای اسلامی با اعلام اینکه با ویلا سازی مخالفیم،افزود: آیا زمینه استفاده از گردشگران را فراهم کردیم.
وی با اعلام اینکه ۸۶۰ قطعه آببندان در استان مازندران به مساحت ۱۷ هزار هکتار وجود دارد، افزود: همه طرح‌های گردشگری این حوزه به دلیل نبود قانون متوقف می‌شود.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران ۸۶ رشته صنایع دستی در استان مازندران، داریم،گفت: ۱۲ هنرمند مازندران مهر اصالت دارند و ۶۵ هنرمند دیگر استان مهر اصالت ملی دارند اما محصولات این هنرمندان توسط دستگاه‌های دولتی خریداری نمی‌شود.
وی خاطر نشان کرد: خرید محصولات هنرمندان داری مهر اصالت با اینکه در شورای برنامه‌ریزی مصوب شده است اما مورد بی‌مهری ادارات است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران با انتقاد از تسهیلات گران قیمتی که در اختیار هنرمندان قرار می‌گیرد، گفت: اختصاص تهسیلات گران قیمت برای هنرمندان توجیه ندارد.
سیف‌الله فرزانه در ارتباط با برگزاری رویداد بین‌المللی ساری ۲۰۲۲، بیان کرد: از ظرفیت همه شهرستان‌ها و قابلیت‌ دیگر نقاط استان در این حوزه باید استفاه شود.
وی ادامه داد: همه شهرهای استان داری ظرفیت تاریخی و گردشگری هستند، ساری تنها مرکز استان مازندران فاقد موزه است، اگر موزه کلبادی دچار حریق شود امکان اطفا وجود ندارد.
در ادامه مفید غلامی‌راد رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استانداری مازندران،با اعلام اینکه در سال ۹۷ نزدیک به ۷۱ نفر شب گردشگر داشتیم، گفت: درآمد حاصل از گردشگری داخلی ۱۶۰ میلیون دلار است، اما درآمد گردشگری ما ۱۵۶ میلیون دلار است.
وی اضافه کرد: سرمایه‌گذارها در استان برای دریافت موافقت اصولی دچار مشکل هستند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار