آنچه اساتید دانشگاهی در این حوزه را به خود جلب کرده است اینکه شرق شرق مازندران بیشتر از غرب استان مستعد فرونشست است و شاید دلیل این موضوع استفاده بیشتر از آبهای زیرزمینی و کشت برنج باشد.
کد خبر: ۱۰۰۴۶۰۲
تاریخ انتشار: ۰۵ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۶ 27 October 2021

به گزارش تابناک مازندران، این روزها فرونشست زمین در مازندران در کنار سایر استانهای کشور، زنگ خطر را به صدا درآورده است و به یک معضل جدی تبدیل شده است. موضوعی که در محافل و مجالس مختلف درباره آن صحبت می شود اینکه چرا مازندران با وجود شرایط آب و هوایی مناسب و آب فراوان، دچار فرونشست می شود.

آنچه اساتید دانشگاهی در این حوزه را به خود جلب کرده است اینکه شرق مازندران بیشتر از غرب استان مستعد فرونشست است و شاید دلیل این موضوع استفاده بیشتر از آبهای زیرزمینی و کشت برنج باشد.

چندی پیش کریم سلیمانی عضو هیات علمی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی‌ساری در گفت وگو با ایسنا ایجاد چاه‌های عمیق و نیمه عمیق را تهدیدی بزرگ برای سفره‌های زیرزمینی دانست و گفته بود که علاوه بر اینکه این سفره‌ها در حال خالی شدن است وخطر بزرگ فرونشست زمین در مناطق کشاورزی و مسکونی وجود دارد که قابل جبران نیست.

وی هدر رفت آب باران و آب‌های سطحی را در مازندران در برخی فصول زیاد دانسته و گفته بود که این آب‌ها به دریا و یا به جاهایی سرازیر می‌شود که قابل استحصال در فصل نیاز نیست.

سلیمانی با تاکید بر این‌که باید به پروژه‌های مربوط به استحصال آب باران اعتماد و آن را عملیاتی کرد، یادآور شده بود که استفاده از آب‌های نامتعارف مانند آب باران و آب ناشی از سیلاب‌های ناگهانی می‌تواند تا حدی زیادی کمبودهای منابع آبی را مرتفع کند، هرچند این کار نیازمند بررسی‌های علمی مدون است.

همچنین محمدعلی بهمنیار عضو هیات علمی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری در گفت‌وگو با ایسنا گفته بود که دلیل فرونشست ها خالی شدن سفره های آب زیرزمینی در اثر برداشت‌های غیرمجاز است که موجب به وجود آمدن فضای خالی در زیر خاک شده و در اثر کوچکترین ارتعاش این فرونشست ها اتفاق می افتد.

وی دو عامل را سبب ایجاد فرونشست عنوان کرد و گفت که نخستین عامل مربوط به خالی شدن سفره ها و منابع آب زیرزمینی است که خلاء حاصل از تخلیه آب یکی از عوامل اصلی فرونشست است، عامل دیگر مربوط به املاح به ویژه نمک موجود در خاک بوده که در اثر آبشویی حجم آن کاهش پیدا کرده و باعث فرونشست می شود، این عامل در اصلاح خاک و زهکشی معمولا اتفاق می افتد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری اراضی شرق استان را مستعد فرونشست اعلام کرد و گفت در شرق استان به دلیل برداشت‌های غیرمجاز و گستردگی کشت، سفره های زیرزمینی آب بیشتری از دست داده و احتمال این رخداد در شرق نسبت به غرب مازندران بیشتر است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار