کد خبر: ۱۰۰۲۸۲۹
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۱ 19 October 2021

با توجه به شروع فصل سرما و درجه حرارت محیط احتمال بروز و شیوع بیماری های تنفسی از جمله برونشیت، نیوکاسل، آنفولانزا و بیماری های دیگر در دام های سبک و سنگین افزایش پیدا می کند و این موضوع موجب نگرانی های زیادی در پرورش دهندگان دام وطیور می شود.

مهاجرت  پرندگان مهاجر در منطقه، ممکن است با خود بیماری هایی را به همراه داشته باشد که این موضوع بر نگرانی مرغداران می افزاید .
به گفته بسیاری از کارشناسان حوزه دامپزشکی تشدید ممیزهای بهداشتی در واحدهای طیور و دام می تواند در زمان تغییر فصل و ورود به پاییزو مهاجرت پرندگان مهاجر موجب بروز و شیوع بیماری‌های حاد نشود.
دامداران و مرغداران این نگرانی ها را در فصل بهار و تابستان به علت باز بودن محل نگهداری  ندارند زیرا بیماری های کمتری به صورت واگیر در بین حیوانات اهلی بروز پیدا می کند اما در فصل سرما به علت بسته بودن محل نگهداری ، انتقال بیماری از جمله بیماری های تنفسی سریعتر انجام می شود .
واکسیناسیون به موقع دام و طیور می تواند تا حد زیادی از بیماری های شایع این فصل جلوگیری نماید و با توجه به تاکید دامپزشکان همه دامداران و مرغداران ملزم به واکسیناسیون هستند.

*"نیوکاسل" بیماری ویروسی  و واگیردارعفونی در طیور بومی

 کارشناسان بیماری‌های طیور ، بیماری "نیوکاسل" را یک بیماری ویروسی وواگیردارعفونی در طیور بومی دانست که راهی جز واکسیناسیون و پیشگیری ندارد؛این بیماری از خطرناک‌ترین بیماری‌های صنعت طیور کشور است که خسارت زیادی را به مرغداری‌های طیور صنعتی و بومی وارد می‌کند.
به عقیده کارشناسان حوزه دام بیماری نیوکاسل نسبت به گرمای زیاد و آفتاب شدید حساس است و عمدتا در پاییز و زمستان خود را نشان می‌دهد و علائمی مانند بالا رفتن دمای بدن، ترشحات بینی، باز ماندن منقار، اسهال سبز، اشکال تنفسی، کج شدن گردن، بی اشتهایی و بروز دادن صدای خاص شبیه سوت زدن و غیره دارد.

در مراحل نهایی نیوکاسل باعث بروز علائم عصبی و فلج شدن در طیور می‌شود و در نهایت تلفات طیور را در پی دارد.
این کارشناسان معتقد هستند اگر تعداد طیور بیمار زیاد باشد، نیوکاسل می‌تواند حتی از طریق آب آشامیدنی مشترک هم بین طیور منتقل شود.
در حال حاضر در برخی نقاط کشور بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک بروز کرده است که موجب نگرانی هایی در دامداران که دام خود را به پای کوه و جنگل می برند شده است و واکسیناسیون دامها بهترین راه مقابله با این بیماری است.
به عقیده کارشناسان حوزه دامپزشکی تب برفکی در دامهای سبک و نیمه سنگین از دیگر نگرانی های دامداران است و بهترین راهکار برای مقابله با آن، واکسیناسیون به موقع تمامی دام ها است که با کمک دامپزشکی انجام می شود.
 *بیماری های تنفسی از شایع ترین بیماری های دام و طیور در فصل پاییز و زمستان
یک دامپزشک  در گفت وگو با ایسنا، ، بیماری های تنفسی برای حیوانات به خصوص دامهای اهلی و طیور بومی را از شایع ترین بیماری ها در فصل پاییز و زمستان ذکر کرد و گفت:  بیماری هایی از جمله آنفلوانزا ،برونشیت و نیوکاسل از بیماری هایی هستند که به خاطر سرد شدن هوا، حیوانات را درگیر می کند بنابراین دامداران و مرغداران باید بسیار مراقب باشند.
امیر پورحجتی با بیان اینکه  واکسیناسیون بهترین راه پیشگیری دامهای سبک و سنگین و طیور از این بیماری ها است، افزود: واکسن دوگانه انفلوانزا و نیوکاسل هر دو ماه تا دو ماه و نیم به صورت تزریق زیرپوستی برای طیور بومی انجام می شود همچنین برای پیشگیری از برونشیت نیز بهتر است هر سه ماه قطره چشمی انجام شود.
وی بر کنترل منابع غذایی طیور بومی تاکید کرد و ادامه داد: به خاطر افزایش رطوبت ، نگهداری مواد غذایی بسیار سخت بوده و ممکن است موجب تلفات در طیور شود که باید کنترل لازم صورت گیرد.
این دامپزشک  با بیان اینکه دامهای سبک ونیمه سنگین مانند گاو، گوسفند و بز در فصل پاییز و زمستان به علت بسته بودن محل نگهداری نیازمند تهویه مناسب و تامین دمای کافی هستند ، تصریح کرد: در این فضای بسته اگر دمای محیط نگهداری سرد باشد ممکن است حیوانات دچار ذات الریه شوند.
وی  ادامه داد: در صورتی که محل نگهداری به صورت مرتب تمیز نشود نیز با افزایش گاز آمونیاک موجب سوختن نای و نایژه دام شود و آنان را مستعد عفونت ثانویه کند.
پورحجتی تصریح کرد: برای پیشگیری از این بیماری ها بهتر است دامداران به توصیه های دامپزشکان و شبکه دامپزشکی شهرستان، برای انجام مایه کوبی در زمان های مناسب توجه و دقت کنند.
وی گفت:  بهترین راهکار برای دامداران این است به محض درگیر شدن حیوانات با بیماری با مراجعه به موقع به مراکز درمانی و اطلاع رسانی به شبکه دامپزشکی به دنبال درمان مناسب باشند و در این راه اهمال 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار