کد خبر: ۱۰۰۱۹۳۸
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۰ 16 October 2021

بدون اغراق و بزرگ نمایی باید گفت که مازندران پایتخت کشتی جهان است و جویبار، قلب تپنده آن. اگر روس ها در کشتی به قفقاز و داغستان افتخار می کنند، ایرانی ها هم به مازندران می نازند و همه آمار و ارقام هم گواه همین امر است.

اگرچه علیرضا دبیر معتقد است کشتی مازندران نابود شده! اما در تیم ملی کشتی آزاد در فدراسیونی که خود دبیر رئیس آن است، 8 کشتی گیر از 10 نفر اعزامی مازندرانی بودند و 4 نفر آن ها اهل جویبار. همین نکته به خوبی نشان می دهد که معدن کشتی این استان سرسبز همچنان پر از طلاست و سالن های کشتی اش مانند شالیزارهایش حاصلخیز.

بر اساس آمار از سال 1951 تا 2021، ایران در رقابت های جهانی موفق به کسب 66 مدال طلا، 58 نقره و 72 برنز شده که در این بین سهم مازندران 24 مدال طلا بوده.

 یعنی قریب به یک سوم مدال های طلای ایران در رقابت های جهانی متعلق به مازنی هاست. مطمئنا اگر آمار خیلی از کشورها را با یکدیگر جمع بزنیم باز هم به پای درخشش مازنی ها نمی رسند و همین نشان می دهد که نام گذاری مازندران به عنوان پایتخت کشتی جهان بی دلیل نیست.

برای مثال کافی است نگاهی به رقابت های جهانی 2021 انداخت. در مجموعه آزاد و فرنگی در مسابقات نروژ، روسیه و آمریکا به ترتیب 4 و 3 مدال طلا کسب کردند در حالی که مازندران به تنهایی 5 طلا دشت کرد و این استان تنه به تنه آمریکا و روسیه زد. با این اوصاف اگر استان مازندران در جدول مدال های نروژ قرار می گرفت، با 5 طلا و 2 نقره، بالاتر از روسیه ای قرار می گرفت که 4طلا و 5 نقره کسب کرد.

از طرفی در طول المپیک ها از 1956 ملبورن تا 2020 توکیو، سهم کشتی گیران مازندران 4 طلا، 4 نقره و 3 برنز است

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار